Śankhaprakṣālana

 

Śankhaprakṣālana [šankaprakšalána], zkráceně śanka [šanka] též známá jako varisāra kriya je jógová procedura zaměřená na očistu celého trávícího traktu. Oproti na západě běžně používaným klistýrům dovoluje očistit nejen tlusté, ale i tenké střevo, zároveň stimuluje žlučník a slinivku k vyšší produkci šťáv a tím přispívá k jejich pročištění a lepší funkci. Śanka celkově napomáhá srovnat metabolismus, vyloučit odpadní látky a následně lépe vstřebávat živiny z potravin. Někteří jogíni tvrdí, že na ryze fyzické úrovni se śanka vyrovná 40 dennímu půstu.

 

Celá procedura se skládá z přípravné sedmidenní diety (lehce stravitelné potravy, nejlépe s vlákninou – hodně ovoce a zeleniny, vyhnout se tučným a nadýmajícím potravinám, masu, alkoholu a omezit co nejvíce kouření a kávu), poslední den pře śankou zahrnuje úplný půst, v případě přílišné náročnosti můžeme poslední den jíst velmi málo (a po 13 hodině vůbec), variantou je možnost zůstat jen na zeleninových a ovocných šťávách. Následující ráno po půstu se začíná krátkým cvičením s navazujícím pitím slané teplé vody  (6-7 g/l = rovná polévková lžíce na litr, což je koncentrace o něco nižší než má fyziologický roztok – 9 g/l, voda by měla být vlažná = 30-40°C) , která díky pěti velice jednoduchým cvikům (viz. níže) prochází trávicím traktem. Během 2-3 hodin člověk vypije 3-8 litrů slané vody. Střídavě cvičí a pije slanou vody (vždy sklenku). Po šesté sklence proběhne první pokus o vyprázdnění na toaletě, na toaletě se cvičí aśvinī mudra (střídavé stahování a povolování svěrače konečníku) což napomůže samotné defekaci (pokud k ní nedojde po první návštěvě záchoda, nic se neděje). Pokračuje se v pití po sklence s následným cvičením pětice cviků zakončených odchodem na WC. Pokud by se dostavoval pocit přeplněnosti až nevolnosti tak to značí, že voda nepostupuje správně trávicí trubicí, proto přestaneme pít a pouze cvičíme, dokud pocit nevolnosti nezmizí. Při každé návštěvě WC se naolejuje konečník (zábrání to jeho podráždění solí). Sestava pětice cviků se odcvičí přibližně 20-40 krát, snažíme se jí cvičit rychle (cca za 1,5 min). Během cvičení se vytvoří „sifon“ takže voda protéká trávicí soustavou bez většího prodlení = co se vypije vychází během pár minut konečníkem. Konec procedury je indikován již vycházející čirou vodou bez pevných částic, popřípadě nevolí v proceduře pokračovat.

 

Pití a cvičení se dá ukončit dvěma způsoby:

 1) doporučovaný, provede se vamanadhauti (zvracení vyvolané v předklonu po vypití 1-3 sklenic čisté teplé vody podrážděním horního patra třemi prsty), které vyprázdní žaludek a zastaví vytvořený „sifon“. Zároveň posiluje bránici a další břišní svaly, masíruje játra a tonizuje srdce a plíce. 

 2) člověk pokračuje v chození na WC dokud se obsah žaludku nevyprázdní přirozenou cestou. (přibližně další 1,5 hod)

 

Na závěr se včleňují další dvě jogínské techniky a to jihva dhauti [džíva dhautý] (očista jazyka – na kterém sídlí nejvíce bakterií v ústní dutině, pomáhá předcházet zubnímu kazu a pachu z úst) a jala neti (průplach nosu- pomáhá pročistit nosní dírky a tím zkvalitnit dech, který by měl probíhat až na vyjímky nosem, dále pomáhá proti alergiím a senné rýmě) tyto techniky umocňují celkovou očistu a pocit z ní. Následuje sprcha a 30-60 minut odpočinku v teple. Ihned po odpočinku následuje první jídlo, které se skládá z rýže, loupaného munga a ghí (přepuštěné máslo) s trochou kurkumy a kmínu. Napít se je možné až během nebo po prvním jídle. V den této procedury je vhodné se vyhnout větší fyzické námaze.

 

Následuje dieta, kterou je vhodné dodržovat pro správnou obnovu střevní mikroflóry, a vyhnutí se případnému průjmu z nestrávené potravy. Tato dieta jest dobrá možnost změny nesprávných stravovacích návyků.

  

Večer po: śance si znovu připravíme khičerí (rýže s mungdálem) a jako přílohu lze použít vařenou mrkev či dýní.

První den: si můžeme dát k snídani teplou vodu, popřípadě bylinný čaj (ne však ovocný). Rýžové oplatky, vločky (vařené jsou lépe stravitelné), máslo (ghee), marmeláda, med, rozinky (dostatečně rozžvýkat), popřípadě bílý chléb či toust.

V poledne a večer je možno jíst vařené brambory (bez slupky), pohanku, polentu či rýži. Jako přílohu užijeme mrkev, dýni, cuketu, celer, červenou řepu, špenát bez lodyh (dostatečně podusit). Vyhneme se užití přemíry soli.

Dbáme na dobrý pitný režim.

Druhý den: řídíme se instrukcemi pro den první, a nejíme nic co by jsme se neodvážili dát malým dětem

Třetí den: je vhodné sníst jogurt či smetanu (obnova střevní mikroflóry), obilný šrot (dobře vařený), jáhly. A cokoliv z předchozích dní

Čtvrtý den: můžeme jíst černý chléb nikoliv však celozrný. Kdo se neobejde bez čaje a kávy může je zařadit do jídelníčku v přiměřeném množství, kávu pijeme s mlékem. Nejlépe však je počkat s pitím kávy do sedmého dne.

Po dobu deseti dnů nejíme žádné syrové ovoce a zeleninu (ani šťávy). Vařené ovoce v podobě kompotů je dovoleno. Vyvarujeme se ostrého koření a překořeněných jídel vůbec.

Během dvaceti dnů jsou zcela vyloučeny pokrmy, které nadýmají: květák, černý lilek, kapusta, zelí, všechny druhy fazolí (čerstvý hrášek můžeme vařený), česnek, cibule, alkohol všeho druhu, nápoje obsahující oxid uhličitý,

Po dobu jednoho měsíce: nejíme maso (včetně ryb), ani vejce. Pro zdraví by bylo vhodné je omezit na minimum i v našem normálním životě.

 

Poznámky:

Cvičení je alespoň poprvé vhodné provádět pod vedením.

Pro povzbuzení trávení je vhodné provádět denně agnisára kriyu a naulí.

Je normální, že dva až tři dny nevychází žádná stolice.

Kdo chce, může pít ráno teplou neslanou vodu (čtyři až pět sklenic) a provádět tatáž cvičení po každé sklence jako při śance. Což zdůrazní celkový účinek procedury.

Je vhodné- zejména pro ženy- se zdržet po několik dní po śankhaprakṣālaně pohlavního styku.

 

Popisované kontraindikace jsou: věk do 15 let, těhotenství, ledvinové a žlučníkové kameny (akutní), žaludeční vředy, kolitida (akutní), úplavice, cukrovka, zánět slepého střeva jiná závažná onemocnění (poškození) střev a žaludku (i průjem). Taktéž se neprovádí při duševních onemocněních.

 

Popisované prospěchy: odstranění usazenin v GIT (gastro intestinální trakt), čištění krve, zlepšení trávení, pomáhá proti alergiím, kožním chorobám, chronické zácpě a průjmu, čistí pleť, harmonizuje spánek, odstraňuje únavu, odstraňuje pach z úst, stimuluje metabolismus, pomáhá návratu do optimální tělesné váhy – tlouštíci hubnou a hubeňouři přibírají. Stimuluje játra a ostatní žlázy náležející k trávicímu systému, především slinivku břišní.

 

V extrémních případech „zanešení“ kdy voda neprostupuje tak jak má, se dá použít klistýr pro vyvolání „sifonu“ a pokročovat dále dle návodu. Či provést vamana dhauti a tím vyprázdnit žaludek od slané vody a celou očistu pro tentokrát ukončit.

 

Toto jest seznámení s śankhaprakṣālanou a jejími účinky. Taktéž uvádím odkaz na další dobře zpracované stránky či fórum o śankhaprakṣālaněv češtině, které jsem nalezl.

 

Další možná literatura pro rozšíření obzorů a podklady ze kterých vycházím, tedy kromě vlastní zkušenosti jsou:

Úplná očista organismu – totální detoxifikace,G.P. Malachov,

Očistné jogínské techniky : šatkarmy aneb šestero očistných úkonů, Donald Simon, Ian Makowsky

 

Příloha:

 

!!!Během cvičení dáváme pozor, aby se hlava nedostala pod úroveň břicha.

 

1) Jako první cvik je vhodné cvičit vytažení se na špičky s dopady na paty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) Stojíme s nohama vzadálenýma na šíři ramen, vzpažíme ruce, vytáhneme se z boků a poté ukláníme trup (nevytáčíme), nejdříve nalevo poté napravo. Opakujeme úklon pětkrát na každou stranu. Tento cvik napomáhá přechodu vody z žaludku do dvanácterníku. 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3) Tento cvik pomáhá pohybu vody v tenkém střevě. Stále stojíme s nohama na šíři ramen a vytáčíme se za prvou rukou viz obrázky. Poté následuje vytočení do leva, na každou stranu se cvik provede pětkrát

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Pohled ze strany                       Pohled ze předu   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4) Zde se voda posouvá dále tenkým střevem a přechází do střeva tlustého. Pozice se provádí na špičkách, vzdálených na šíři ramen. Kolena a stehna jsou nad zemí. Pohled směřuje do leva s vytočením trup tak, že vidíme patu pravé nohy. Poté se vytočíme na druhou stranu = pohled na levou patu. Cvik opakujeme pětkrát na každou stranu.

 

 

5) V pátém cviku dochází k posunu vody v tlustém střevě. Ze dřepu, kde jsou chodidla umístěna na vzdálenost ramen a ruce spočívají na kolenou, umístíme levé koleno ke špičce pravé nohy a pravým stehnem zatlačíme do břicha, přes dřep přecházíme na druhou stranu. Opakujeme pětkrát na každou stranu

 

                                                            

                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Pohled ze předu                                    Pohled ze strany        

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PDF verze ke stažení